08 d’abril 2010

La Fórmula dels Tres Poetes


Com comentava fa un parell de posts, idear sistemes de creació literària amb literatura ja existent pot ser divertit. Sense ànim de posar-me pesat, n’ofereixo un altre al personal: la Fórmula dels Tres Poetes.

El número 3, com tot en aquesta mena de procediments, és arbitrari. Però queda bé per no abusar, ja que es tracta d’aconseguir un poema format per tres estrofes de tres versos cadascuna. La cosa va com segueix.

Aneu a la vostra biblioteca i agafeu tres llibres de poesia en la mateixa llengua. Els que més us agradin, els que més ràbia us facin, els que el nom de l’autor tigui tres síl·labes, això no importa. A partir d’ara explicaré el mètode amb els tres que jo he triat:

No hi érem, Enric Casasses
Poemes de l’alquimista, Josep Palau i Fabre
Obra poètica 1959-1983, Miquel Bauçà

Agafeu el llibre de més pàgines (en aquest cas el de Miquel Bauçà). Obrir el llibre a l’atzar i mirar el número de pàgina. A mi m’ha sortit el 75. Sumeu-ne els dígits. 7+5=12. Sumeu 3 a aquesta xifra: 12+3=15

Aneu a la pàgina número 15 del primer poemari triat i copieu el vers número 15 que apareix en aquesta pàgina, independentment si és o no el títol d’un poema. Feu el mateix amb els altres dos llibres, per ordre. Ja teniu la primera estrofa. Per fer la segona, sumeu 3 a la pàgina utilitzada (18) i copieu els versos número 18. Per a la tercera, sumeu 3 de nou (21) i feu el mateix.

Què fer si no hi ha, per exemple, 21 versos en una pàgina? Doncs aneu comptant i passant de pàgina fins a arribar a 21. Així de fàcil.

El resultat:

La Fórmula dels Tres Poetes (1)

T’exalta el 9 i t’enamora el 10
si cremava
violentíssim serà el goig de les nits.

L’amor va ple d’amor d’amors inversos
per a fer-ne un coixí
hi ha homes que avancen ràpids.

Encara esper que es perdi l’àngel bo
la mort és dolça com el suc de l’ostra
per un moment de silenci gemega la faç de Déu.

8 comentaris:

Carme Rosanas ha dit...

Gràcies pel teu comentari Joan.

M'ha servit per passa r pel teu blog, l'afegiré amb meus enllaços.

M'agraden molt aquesta mena de jocs i les iniciatives blocaires, i les complicitats entre blogs.

M'apunto també a aquest joc dels 3 poetes. Ja posaré l'enllaç de casa teva perquè vingui la gent... a verue la proposta. L'altre cop no ho vaig fer, i te'n demano disculpes, vaig anar una mica atabalada a cal veí i no vaig llegir bé que això venia d'aquí.

Joan Vigó ha dit...

Fantàstic Carme. Jo també et visitaré i a veure si anem creant fórmules. Visca Oulipo!

McAbeu ha dit...

Poesia i matemàtiques?. No necessito res més per apuntar-m'hi. :-))
Els dissabtes són el dia que em reservo al meu blog per aquestes "col·laboracions", a veure si aquest mes en tinc un de lliure. Quan ho tingui a punt t'aviso aquí mateix.

Joan Vigó ha dit...

McAbeu:

Imagina't... imagina't que això creix i aconseguim fer un volum amb aquestes fórmules! Imaginar (de moment) és gratis! Gràcies pel teu entusiasme, espero delerós poder-lo llegir.

Assumpta ha dit...

Uaaaaaau!!! És magnífic!! M'agrada!! ;-))

Joan Vigó ha dit...

Gràcies Assumpta, a veure si t'animes i seguim entre tots i totes demostrant que el fet de crear és tant important que no poden amb ell ni les normes més estrictes!

McAbeu ha dit...

Encara que avui és diumenge i no dissabte, acabo de publicar al meu blog el resultat de la meva fórmula dels tres poetes.

I tal com vam quedar, et poso l'enllaç aquí mateix:

http://xarel-10.blogspot.com/2010/05/3-in-one-joc-literari.html

Joan Vigó ha dit...

McAbeu,

És un post complet i que suggereix més i més possibilitats... visca la lletra!